2012. február 23., csütörtök

Lekváros fánk farsangfarkán

Mostanában csak úgy repül az idő, keveset is vagyunk itthon, s mikor igen, akkor örülünk, hogy végre hazaértünk és elnyúlhatunk egy kicsit, úgyhogy mostanában nem nagyon remekeltem. Már régóta terveztem, hogy majd farsangban fánkot is sütünk, de a korai Húsvét megtréfált - mire észrevettem magam, már itt van a farsang farka. Ettől függetlenül úgy gondoltam, hogy egy nagy adag fánkot megéri kisütni bár egyszer ebben a farsangban -íme:

baracklekvárral...

Szalagos fánk szalag nélkül, de lekvárral

Hozzávalók (egy kb 60 fánkos adaghoz): 7.5 dkg élesztő, kb másfél kiló liszt, 3-4 dl tej, 4-5 kanál porcukor, 3 csapottabb kanál só, kb 100 g vaj, 6 tojássárgája, 3 tojásfehérje, citromhéjreszelék; olaj a sütéshez

Elkészítés:

Az élesztőt két kanál porcukorral, a tejjel és egy kis liszttel felfuttatom. A tojásokat feltöröm, szétválasztom a sárgáját a fehérjétől, a sárgákat egy tálba teszem. A fehérjékből hármat egy másik tálba öntök, a maradék hármat pedig műanyagdobozban jégre rakom - jó lesz majd a következő sütéskor :) A tojásfehérjét alaposan habbá verem; a sárgákat megkeverem, hozzáadom a sót meg a porcukrot és egy pár kanálnyi lisztet, keverés közben belecsorgatom az olvasztott vajat és megszórom citromreszelékkel. Ha a massza nagyjából összeállt, hozzáadom a felvert tojásfehérjét és azzal is jól összekeverem. A felfuttatott élesztőt bekeverem a liszt egyharmadával, amíg egy palacsintatészta-szerű masszát nem kapok. Ezt belekeverem a tojásos-mindenes masszába, gyúródeszkára borítom, majd lassan adagolva hozzágyúrom a maradék lisztet, amíg egy szépen összeálló, rugalmas, de nem ragadós tésztát kapok (higgyétek el, a leírás bonyolultabb, mint az elkészítés :) ).
Az elkészült tésztát meleg helyen legalább 45-50 percet állni hagyom, amíg nagyjából duplájára nem dagad (én egy konyharuhával letakarva alumíniumtálcán a fűtőtest tetejére tettem). Ezután összegyúrás nélkül deszkára borítom, ujjnyi-másfél ujjnyi vastagságra nyújtom és kivágom - én, formám nem lévén, egy borospohár szájával vágtam, mert az volt a legnagyobb szájú a poharak közül. A kivágott fánkokat tálcára teszem és még legalább 20 percet állni hagyom - megint szépen fel fognak emelkedni. Hogy ne száradjanak meg, én kis olajos vízzel kentem át a tetejüket.
Nagy serpenyőben olajat melegítek - vigyázat, sok olajra van szükség, mert a fánkok nem érhetik a serpenyő alját! Amíg az olaj felforr, a megemelkedett fánkok közepébe ujjbeggyel gödröt nyomok. Ha az olaj forró, a fánkokat lyukas oldalukkal lefelé egy lapáttal belecsusszantom. Sajnos nekem nem volt lehetőségem lefedni a serpenyőt, de aki teheti, próbálja meg - állítólag attól lesz szalagos. Amúgy csak addig kell lefedve tartani a serpenyőt, amíg a fánkok a lyukas oldalukkal vannak lefelé - fordítás után lehet hagyni szabadon pirulni őkelméket. Ha elég forró az olaj, akkor 2-3 perc alatt mindkét oldaluk átsül. Kiszedve törlőpapírral borított tálra teszem, kicsit leszítatom, majd megszórom porcukorral és a lyukba lekvárt teszek.

Elkészítési idő (a tészta kelésével és a sütéssel együtt): kb 3 óra

... és eperrel
Hát így néznek ki a fánkocskáink - mi meg vagyunk elégedve vele, a Kedves estére a KEL-hez is visz, kíváncsi leszek az ottani véleményekre is :)

ÁPDÉT: ide kattintva lehet meghallgani, ha selymes hangom is érdekel :))


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése