2012. június 22., péntek

Krumpli mindörökké - kenyér és cipócskák

Kedves szüleim jóvoltából naaaagy adag krumpli ücsörgött a hűtőben jobb sorsra várva. Liszt még akadt, pár kockányi élesztő is várt a fagyasztóban, kenyérre való pénzünk azonban nem volt - így hát nekiálltam kenyeret sütni :)

A cipócskák

Krumplis kenyér mindenkorra és krumplis cipócskák (+ egy bónusz ajánlat ;) )

Hozzávalók: 6-7 nagyobb szem krumpli, 2 kocka (5 dkg) élesztő, 5-6 gerezd fokhagyma, 75 dkg liszt, 1 tojás, rozmaring, bazsalikom, só, cukor

Elkészítés

A krumplit megpucolom, felkockázom és bő sós vízben egészen puhára főzöm. Az élesztőt pici cukorral és langyos vízzel felfuttatom. A fokhagymát megpucolom, kicsi olajon egészen gyengén megpirítom, majd még az olajban villával megtöröm.
A megfőtt krumplit leszűröm (a levéből félreteszek egy pohárnyit), villával kicsit áttöröm (maradhatnak benne nagyobb darabok, de a nagy része legyen inkább pürés).
A lisztet egy nagy tálban összekeverem egy pici sóval, borssal, teszek mellé bazsalikomot és rozmaringot. Hozzákeverem a felfutott élesztőt, a fokhagymát olajostól, a tojást és a krumplit. Jól összekeverem, ha még szükséges hozzá folyadék, akkor a krumpli főzőlevével dolgozok. Ha a tészta kellőképpen összeállt, kézzel addig dagasztom, míg picit hólyagosodni nem kezd. A kész tésztát nagyjából egy óra alatt duplájára kelesztem.
Minthogy én most egy gyúrásból kenyeret és cipócskákat is sütöttem, a megkelt tésztát ketté kellett választanom, nagyjából kétharmad-egyharmad arányban. A nagyobbik buckót kenyérformába tettem, a tetejét bevagdostam és lekentem hideg vízzel, majd még egy negyed órát állni hagytam. A kisebbik adagból nagyjából egyforma golyócskákat formáztam (most épp hatot), sütőpapíros tepsibe raktam, a tetejüket x alakban bevágtam, majd ezeket is lekentem hideg vízzel és hagytam egy kicsit pihenni. A sütőt begyújtva, de nem előmelegítve betoltam a két tepsit, majd nagyjából 3/4 óra alatt szép mosolygósra sütöttem őket.
Sütés közben - pl olyankor, amikor amúgy is megfordítanánk a tepsit - még érdemes megkenegetni a sütnivalókat egy kis hideg vízzel, szép mosolygós-piros és finom ropogós lesz tőle a héjuk.

Elkészítési idő: 40 perc + kb egy óra kelés + kb egy óra sütés


A kenyér (kb egy kiló és húsz gramm lett a végső súlya)

És a bónusz: halacskás reggeli :)



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése