2014. január 28., kedd

Alföldi finomság

Alföldi Finomság - gyűjtőnév, olyan ételeket jelöl, amelyek kidolgozott/pontosan követett receptúra híján, a sütés-főzés ideje közben alakulnak aszerint, hogy mi található ill. nem található a főző egyén konyhájában/kamrájában/hűtőjében/más, tetszőleges ételtároló helyén. (forrás: BENK D., 2:50 - 4:12)


Megvilágosodtam. Méghozzá abban a témakörben, hogy miért is éri meg nekem recepteket kiírogatni a konyhafalra, ha aztán úgysem úgy készül el a kaja. Azért, mert a kiírt recept ad valami támpontot, hogy mit is csináltam aztán gyakorlatban, mert ha az alapok sem lennének leírva, a képek alapján soha nem tudnám rekonstruálni az eseményeket :P
Azért hoztam fel most ezt, mert ugye a héten meg voltam táltosodva, majdnem minden este főzőcskéztem valamit, és majdnem mindig újdonságot, amit megéri felpakolni a blogra. Most is így történt, nyilván, de az én fejemben megszületett ötlet a gyakorlatban valami teljesen mássá alakult, lévén, hogy a tökkarikák nagyobbak, a krumplik kisebbek voltak, a kolbász megmállotta magát az ablakban, úgyhogy kénytelen voltam szalámival helyettesíteni, és az első alkalom bénázásán kívül mindig tökéletes besamelem sem akart jól összejönni
De azért a végére jó lett, sőt - hát igen, a sütőben való pirulgatás mindenből kihozza a legjobbat :)

Csőben sült (úriasabb nevén gratinírozott) krumplis tök

Hozzávalók: 1 szép nagy tök, 4-5 nagy vagy 6-8 közepes szem krumpli, két csík szalonna, kolbász/szalámi ízlés szerint, egy fej fokhagyma, 200 ml főzőtejszín, 2 ek olaj, 1 ek liszt, ~200 ml tej, 3 ek tejföl, szerecsendió, tormakrém

A tököt megpucolom, szeletekre vágom A tököt a világ legjobb Férje megpucolja, szeletekre vágja, kimagozza (ezt nyáron el lehetne hagyni, de ilyenkor már túl erősek a magok - ez volt az első, amit a tervezéskor elfelejtettem). A krumplit megpucolom, vékonyan felszeletelem. Mindkettőt sózom.
A szalonnát ujjbegynyi darabokra vágom, és kis lángon üvegesre pirítom. Ha kész, hozzáadom a felaprított kolbászt-szalámit-valamit, és még egy kicsit pirítom. Közben megpucolom a fej hagymát is.
Az olajból, lisztből és tejből besamelt készítek, aztán a tűzről levéve belekeverem a tejszínt, a tejfölt, adok hozzá pár kanál tormát, megszórom sóval és szerecsendióval.
Egy nagy tepsit kiolajozok - én most is a kerámiatepsiben sütöttem, azt is megéri kikenni egy kicsit, nem azért, mert leégne, hanem mert finomabb lesz az alsó réteg. Az alját kitöltöm a tök- és krumpliszeletek harmadával, ráhalmozom a szalonnás cucc felét, megszórom fokhagymagerezdekkel és meglocsolom tejszínnel. Rá ismét egy réteg tök-krumpli, majd megint szalonna, fokhagyma, tejszín, végül lefedem tökkel-krumplival és alaposan meglocsolom a maradék tejszínnel. Itt jönne rá a sajt, de az most épp nem volt itthon, az is igaz, hogy az ízéhez nem feltétlenül szükséges. Alufóliával lefedem, úgy sütöm nagyjából 20 percet, aztán fólia nélkül szintén olyan 15-20 percig, hogy kicsit színt kapjon.


Nem egy bonyolult kaja, nagyjából fél óra alatt össze lehet hajigálni, viszont nem szabad elfelejteni, hogy majdnem egy órát sül :)


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése